Cruise Lines International Association (CLIA) maakt rapport over vooruitzichten cruisesector bekend

December 12, 2019

Cruise Lines International Association (CLIA), ’s werelds grootste vakvereniging van de cruisesector, maakt het 2020 State of the Cruise Industry Outlook Report bekend. Volgens dit rapport levert de cruisesector 1 177 000 jobs op, goed voor 50,24 miljard dollar aan lonen en een wereldwijde totale omzet van 150 miljard dollar in 2018.

Uit het rapport blijkt ook dat de hele sector zich engageert om verantwoorde toeristische praktijken te hanteren, met de focus op een duurzaam milieu en zorg voor de bestemming. Het rapport legt de nadruk op de 22 miljard dollar die de sector investeert in de ontwikkeling van nieuwe energie-efficiënte technologieën, partnerships met lokale overheden op belangrijke bestemmingen en het engagement om tegen 2030 de uitstoot van koolstofdioxide met 40% te verminderen ten opzichte van 2008.
 
“Terwijl de vraag naar cruises een nieuw hoogtepunt bereikt, voert de cruisesector zijn inspanningen op om een koploper te zijn in verantwoord toerisme”, zegt Kelly Craighead, President en CEO van CLIA. “Onze leden nemen het voortouw met best practices om de bestemmingen die we bezoeken te beschermen en de ervaringen van zowel reizigers als locals te verbeteren.”
 
Uit nieuwe gegevens blijkt dat de teller in 2020 naar verwachting op 32 miljoen cruisepassagiers zal staan. Om aan de groeiende vraag te voldoen, nemen de CLIA-cruisemaatschappijen het komende jaar 19 nieuwe zeeschepen in gebruik, waardoor eind 2020 in totaal 278 CLIA-cruiseschepen op zee zullen dobberen.
 
De groei van de cruisesector leidt tot economische vooruitgang in gemeenschappen over de hele wereld. Volgens de onlangs vrijgegeven CLIA 2018 Global Economic Impact Analysis geven passagiers 376 dollar uit in havensteden voordat ze aan boord gaan van een cruiseschip en besteden ze 101 dollar op elke bestemming tijdens een cruise. Noord-Amerika telt met 14,2 miljoen cruisegasten in 2018 het hoogste percentage cruisepassagiers.
 
“De cruisesector is een belangrijke economische speler: onze passagiers steunen de lokale economieën en het personeelsbestand aan boord van onze schepen is heel divers”, zegt Craighead. “We erkennen dat groei gepaard gaat met een grotere verantwoordelijkheid om de lat hoger te leggen voor alles wat we doen, zodat cruises de beste manier blijven om de wereld te verkennen.”
 
Trends in de cruisesector in 2020

  1. Duurzaam milieu: De ontwikkeling van nieuwe technologieën en schonere brandstoffen is een topprioriteit voor de cruisesector, die fors blijft investeren om de impact op het milieu te beperken. Uit het meest recente rapport van CLIA over milieutechnologieën en -praktijken blijkt dat er aanzienlijke vooruitgang is geboekt met nieuwe, innovatieve technieken, en de sector voortdurend verder blijft zoeken naar nieuwe manieren om de efficiëntie te verhogen.

    • Vloeibaar aardgas (LNG) – 44% van de nieuwe schepen zal primair op LNG worden aangedreven

    • Uitlaatgasreinigingssystemen (ECGS) – 68% van de schepen maakt momenteel gebruik van EGCS, een cijfer dat oploopt tot 75% bij de nieuwe niet-LNG-schepen

    • Geavanceerde systemen voor afvalwaterzuivering – 100% van de nieuwe schepen zal met deze systemen zijn uitgerust

    • Walstroom – 88% van de nieuwe schepen zal over deze mogelijkheid beschikken of erop zijn voorzien om deze mogelijkheid toe te voegen.

    • Extra aandachtsgebieden – schepen op batterijen, geavanceerde recyclagepraktijken, minder plasticgebruik, energiezuinige verlichting, zonne-energie en brandstofcel

  2. Zorg voor de bestemming: Met de toegenomen vraag en groei in de cruisesector komt de verantwoordelijkheid om respect voor en samenwerking met cruisebestemmingen te bevorderen. In samenwerking met lokale gemeenschappen onderzoekt de cruisesector nieuwe en creatieve manieren om de bezoekersstroom te beheren en de hoogste normen van verantwoord toerisme te implementeren:

    • Partnerships met lokale overheden

    • Verspreide aankomst en vertrek

    • Diversifiëring van de excursies

    • Walstroom

    • Uitgaven van de passagiers ter plaatse

  3. Cruise en verblijf: Uit de State of the Cruise Industry Outlook Report blijkt dat er meer reizigers tijd doorbrengen in en nabij cruisehavens. In feite brengt 65% van de cruisepassagiers enkele dagen extra door in de vertrek- of aankomsthaven.

  4. De plasticvrije passagier: Reizigers nemen duurzame gewoonten mee op zee. Uit het onderzoek blijkt dat meer dan acht van de tien cruisepassagiers recyclen (82%) en minder wegwerpplastic (80%) gebruiken tijdens hun reis. Zeven van de tien cruisepassagiers gebruiken geen plastic rietjes.

  5. Generatie ‘Cruise Positive’: De houding tegenover cruises is aan het veranderen, ongeacht de generatie. Meer dan 66 procent van de generatie X en 71% van de millennials hebben een positievere houding ten opzichte van cruises in vergelijking met twee jaar geleden.

  6. Singles: Het aantal huwelijken daalt en het aantal singles neemt wereldwijd toe. Cruisemaatschappijen spelen op die verandering in met studiohutten, single-vriendelijke activiteiten, de afschaffing van toeslagen voor singles, en sololounges.

  7. Microreizen: De reisduur blijft veranderen. Veel reizigers zijn op zoek naar ‘snelle’ reizen. De cruisemaatschappijen bieden hapklare cruises aan van drie tot vijf dagen en kortere routes naar diverse bestemmingen.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

Please reload

Recente berichten
Please reload

Archive
Please reload